13 lucruri de stiut daca vrei sa deschizi un atelier de aranjamente florale

Perceputa in trecut ca o activitate frumoasa, dar mai mult o pasiune de ocazie, meseria de florist sau designer florar presupune astazi mai mult decat pasiunea pentru flori. De la vanzarea odinioara de simple buchete de sezon, in prezent, o afacere cu flori si aranjamente florale inseamna administrarea unei retele complexe de furnizori si canale de social media pentru a putea atrage clienti si a avea profit.

Cunostintele amanuntite despre cresterea si ingrijirea florilor, combinarea tipurilor de plante, numeroase ore petrecute la cursuri de design si chiar de business management, si nu in ultimul rand, experienta practica, toate sunt necesare pentru a realiza un aranjament floral oricat de mic.

A porni pe propriul drum in orice activitate de antreprenoriat presupune, pe langa curaj, si un plan de afaceri, gandit cat mai in amanunt. Cei ce fac acest pas trebuie sa fie constienti de faptul ca situatia imaginata initial, in care isi pot hotari singuri programul, alege partenerii de lucru si prioritiza activitatile dupa bunul plac, s-ar putea sa nu se potriveasca cu realitatea.

Nimic nu vine de-a gata si pentru orice castig va fi nevoie de multe ore de munca suplimentare, de trezit cu noaptea-n cap pentru a ridica florile de la depozit sau a face aprovizionarea cu accesorii si de gasirea unor solutii multumitoare pentru clientii dificili.

Lucrurile nu se vor opri aici. Vor intalni probabil, multe situatii limita in care pastrarea calmului si flexibilitatea se vor dovedi decisive in reusita executarii unei comenzi, dar satisfactia va fi pe masura atunci cand vor primi multumiri si felicitari din partea clientilor.

© foto: Doraly Marketplace SRL

1. Orice florist care doreste sa inceapa o afacere pe cont propriu trebuie inainte de toate sa fie constient de importanta unei conduite de business care sa sustina pregatirea profesionala solida.

2. Aranjamentele florale presupun combinarea de culori, texturi si plante intr-un decor armonios potrivit evenimentelor pentru care au fost comandate. O fire artistica si creativa iti va fi de mare ajutor in crearea unor combinatii inedite care sa urmeze trendurile pietei si in acelasi timp, sa respecte preferintele clientilor. Este o provocare sa iti folosesti imaginatia si cunostintele acumulate si sa te incadrezi intr-un buget limitat aproape de fiecare data.

3. Comunicarea este foarte importanta in orice business, dar mai ales intr-unul in care va trebui sa intelegi cat mai bine nevoile clientilor tai, dar si sa le comunici pe ale tale diferitilor furnizori. Vei fi nevoit sa „navighezi” cu zambetul pe buze printre explicatii despre fiecare oferta, sfaturi de ingrijire a plantelor inainte si dupa eveniment, estimari de bugete si calcule de preturi.

4. Minutiozitatea si atentia la detalii. Fiecare client este cel mai important, pentru ca o greseala, oricat de mica te poate costa reputatia. Un client nemultumit nu va mai reveni si nici nu te va mai recomanda altora. De aceea, va trebui sa supraveghezi indeaproape detaliile de executie ale fiecarui aranjament floral, buchet de mireasa sau ale fiecarei coronite impletite. Uneori vei fi nevoit sa preiei comenzi prin telefon si va fi necesar sa ai cunostinte despre dimensiunile florilor, conditiile de ingrijire si de transport.

© foto: Doraly Marketplace SRL

5. Nu strica sa fii independent si sa-ti formezi un mod de lucru propriu. Mai ales daca lucrezi pe cont propriu, acest fapt te va ajuta sa fii mai organizat si sa planifici mai bine tot ce ai de facut de la preluarea si intretinerea florilor pana la pastrarea curateniei la bancul de lucru si pregatirea solutiilor pentru ingrijirea plantelor.

6. Empatia este o alta calitate importanta pentru un florist/designer floral. Clientii cu care vei intra in contact nu vor apela la serviciile tale numai pentru evenimente fericite. Uneori acestia se confrunta cu situatii emotionale grele sau se afla inaintea unor momente care le vor marca intreaga viata. Pentru ei e important sa simta ca cineva ii intelege si le este alaturi fara sa ii judece. Vei lucra indeaproape cu diferiti clienti pentru a alege impreuna cutii, flori, panglici si alte accesorii pentru aranjamentele florale dorite. Este bine sa le asculti dorintele si sa incerci sa-i ghidezi spre varianta cea mai buna pentru ei. In cazul in care acestia au animale de companie, vei fi foarte apreciat daca ii vei sfatui sa aleaga plante care nu sunt toxice pentru acestea.

7.  Nu te astepta la profit peste noapte. Primii doi ani iti vor fi de folos pentru a aduna o baza de clienti si pentru a strange fotografii ale creatiilor tale. La un moment dat, insa, vei observa ca numarul clientilor creste fara ca tu sa mai depui eforturi prea mari. Recomandarile clientilor multumiti vor fi mai eficiente decat orice reclama cumparata.

8. Cheltuieli. Ai grija cum iti administrezi banii ca sa iti ajunga pentru chirie, publicitate si obiecte de inventar. Pe langa flori, vei avea nevoie de stocuri suficiente de accesorii ca: panglici colorate, hartie speciala, bureti pentru aranjamente, funde si flori artificiale. Cumpara-le la set sau bax ca sa nu ramai niciodata in pana de materiale si lucrarile tale sa fie mereu in trend. Pentru a asigura prospetimea florilor cat mai mult timp este necesara si achizitionarea unor frigidere speciale.

9. Website. Reputatia in mediul online este foarte importanta. Un website functional si reprezentativ este mai mult decat necesar pentru cei ce au meserii in care vizualul joaca un rol important. La fel si canalele de Social Media asociate acestuia. Odata ce esti multumit de calitatea creatiilor tale, fotografiaza-le pentru a-ti crea un portofoliu personal. Astfel, viitorii clienti vor vedea ca poti realiza o varietate de aranjamente din multe feluri de plante si materiale decorative. Comunitatea online este foarte activa si prompta in a lasa review-uri de orice fel, asa ca va trebui sa ai foarte mare grija la ce postezi si cum raspunzi clientilor care te abordeza direct.

10. Consumabile. Pe langa toate cele de la punctul de mai sus, mai trebuie sa te asiguri ca ai un numar suficient de carti de vizita pentru a lasa datele tale de contact tuturor celor cu care colaborezi. Ai grija sa intocmesti si un calendar al evenimentelor importante din an ca sa nu ramai nepregatit in perioadele aglomerate. Mai ai nevoie si de un telefon la care sa raspunda in permanenta cineva care sa preia comenzile, de o masina pentru transportat aranjamentele si de o lista cu potentiali furnizori de resurse si contacte.

11. Retele. Apoi incepe sa-ti construiesti o retea de furnizori de flori fotografi si persoane care au legatura cu organizarea de evenimente. Nu neglija nici firmele de catering, hotelurile si cluburile, patiseriile, cofetariile, bijutierii sau muzicienii. Cele mai bune colaborari se nasc din intalniri intamplatoare. Accesoriile ca panglici, funde, hartie ambalaj, rafie, foarfeci, cutii lemn decorative, flori artificiale le poti cumpara de pe Doraly.ro

© foto: Doraly Marketplace SRL

12. Flexibilitate si viteza de reactie. Materialele cu care vei lucra sunt in majoritate perisabile. Florile nevandute incep sa se ofileasca din a treia zi si de aceea va fi nevoie sa gasesti solutii pentru a le folosi si valorifica la timp. In general, floristii primesc comenzi care trebuie executate urgent, fara posibilitatea de amanare. Adauga la asta si faptul ca florile trebuie cumparate doar cu o zi inainte sau chiar in ziua evenimentului pentru a infrumuseta decorul unor evenimente care au fost planificate de luni de zile si nu pot fi amanate. Asa ca trebuie sa fii flexibil ca sa ai succes.

13. Prioritizare. Vor fi dese situatiile in care vei avea comenzi cu livrare in aceeasi zi, la aceeasi ora sau la momente foarte apropriate, in locatii foarte indepartate. Ai nevoie de abilitati foarte bune de management pentru a putea onora la timp comenzile. Ocaziile pentru care au fost comandate au fost probabil asteptate cu multa emotie iar decoratiunile florale nepotrivite sau lipsa, ar putea sa strice nu doar evenimentul in sine, ci si reputatia ta ca designer florar. Nu uita, oricat de reusite ar fi creatiile tale, daca ajung unde trebuie si mai ales, cand trebuie, degeaba! Un renume solid se cladeste in timp si orice greseala va face si mai greu drumul spre succes.

© foto: Doraly Marketplace SRL

Indiferent daca esti mic artizan sau ai deja o afacere profitabila si vrei sa te extinzi, te incurajam sa ne vizitezi site-ul. Ne-am straduit sa adunam aici cat mai multe produse de care vei avea nevoie in activitatea ta. Si continuam sa adaugam noi articole pentru ca tu sa ai libertatea de a alege o solutie pe masura ta. Te asteptam!

Toate drepturile sunt rezervate, conform Legii nr. 18/1996 privind drepturile de autor. Articolele prezentate pe acest site sunt proprietatea Doraly®. Conţinutul site-ului nu poate fi reprodus, modificat, transferat, republicat sau copiat fără permisiunea scrisă a proprietarului.